Mindfulness narzędziem w skutecznej komunikacji dla ucznia i nauczyciela
- agaswieca
- 24 lip 2024
- 2 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 28 lip 2024

Z pomocą w skutecznej komunikacji z innymi przychodzą coraz powszechniej stosowane w szkołach metody i techniki mindfulness, czyli praktyka uważności. Polega ona na świadomym skupieniu uwagi na obecnym momencie bez oceniania, co przynosi spokój umysłu i zwiększa świadomość. Liczne badania naukowe potwierdzają, że regularne praktykowanie mindfulness może znacznie zmniejszyć stres, lęk i objawy depresji, a także poprawić jakość snu i zdrowie fizyczne. Z tego powodu mindfulness jest wykorzystywane w terapii zaburzeń psychicznych, a także jako narzędzie do osobistego rozwoju.
Dzięki różnorodnym technikom, które mogą być łatwo włączone do życia codziennego, takim jak medytacja, uważne oddychanie, zauważanie doświadczeń, myśli, uczuć i otoczenia w bieżącej chwili, a także świadome wykonywanie codziennych czynności, mindfulness pomaga w rozwoju większej samoświadomości i samoakceptacji. Uważność pomaga w rozpoznawaniu własnych myśli i emocji bez bezpośredniego reagowania na nie. Ta zdolność do spokojnego obserwowania swojego wewnętrznego świata bez jego oceniania prowadzi do lepszego zrozumienia siebie i swoich reakcji, co przekłada się na lepszą regulację emocji i zdrowe podejście do własnych doświadczeń życiowych. Problemy w komunikacji wynikają bardzo często właśnie z braku zrozumienia wzajemnych intencji, braku akceptacji dla odmiennego zdania współrozmówcy, co generuje konflikty i już na wstępie skazuje wszelkie próby porozumienia na porażkę. Założenia mindfulness obejmują również uważne słuchanie, czyli pełne skupienie na tym, co mówi rozmówca, zamiast skupiania się na sobie i planowania, co sami chcemy powiedzieć. Praktyka ta prowadzi do głębszego zrozumienia innych ludzi, uczy jak podchodzić do nich z większą akceptacją, współczuciem i szacunkiem oraz wyzwala bardziej empatyczne reakcje. Z kolei uważne mówienie to przekazywanie swoich poglądów w sposób delikatny i zrozumiały dla rozmówcy, szanując jego autonomię i uczucia, co sprzyja budowaniu zdrowszych i bardziej autentycznych relacji.
Znajomość różnego rodzaju technik zwiększających szansę na wzajemne zrozumienie jest absolutnie niezbędna do stworzenia przestrzeni dla poprawnej komunikacji również w środowisku szkolnym, które jest istnym morzem interakcji uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, ale także nauczyciel-nauczyciel. Mając na względzie powszechne problemy, z jakimi na co dzień zmaga się instytucja współczesnej szkoły, należy stwierdzić, iż rola kompetencji komunikacyjnych nauczycieli będzie wzrastać - wszak to oni również modelują w dużym stopniu zachowania uczniów, są przykładem i wzorem do naśladowania. Mindfulness jest absolutnie genialnym narzędziem, dzięki któremu jakość
relacji w szkole może wznieść się na wyższy poziom.
Comentários